понеділок, 14 березня 2016 р.

Урок біології в 9 класі з використанням ІКТ. Будова і функції шкіри




Урок біології в 9 класі з розділу «Терморегуляція. Виділення» на тему «Будова і функції шкіри. Лабораторна робота № 5. Будова шкіри, волосини»
 МЕТА:  -  сформувати в учнів поняття про шкіру, як орган людини;
-         ознайомити з будовою шкіри та її похідними;
-         з’ясувати взаємозв’язок будови і функцій шкіри;
-         вчити застосовувати знання на практиці, уміння пояснювати результати, робити висновки;  розвивати  пам’ять, увагу, мислення;
-         формувати гігієнічні навички догляду за шкірою.

   ТИП УРОКУ: Урок засвоєння нових знань

 ХІД  УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ПРОЕКТ.
Підготовка учнів до уроку, організація уваги, налаштування.
 
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Усне опитування учнів
Вправа «Біологічний ланцюжок»

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
 
                         Епіграф:     Шкіра – це орган, за яким можна             
                        дізнатися про здоровя й навіть життєву історію людини
Вінтерніц
Поясніть вислів:  «Шкіра є дзеркалом здоров’я організму».
                                                                                      (Слайди 1-3)    [додаток 1]  
     Повідомлення теми уроку   
         Будова і функції шкіри. Лабораторна робота № 5. Будова шкіри, волосини.
                          Проблемне питання        (Слайд 4)
Вправа «Як це можна пояснити»
           Теплого літнього вечора можна спостерігати таке явище: над головою одних людей, які гуляють у парку, кружляє ціла хмара комарів, біля інших їх немає. Як це можна пояснити?

           Сьогодні на уроці ми маємо з`ясувати.            
   
     [додаток 2, 5]

    IV.  ВИВЧЕННЯ   НОВОГО   МАТЕРІАЛУ.            
      
 1. ШКІРА  – зовнішній  покрив тіла, що надійно захищає внутрішні органи від механічних пошкоджень, стає на заваді втрати води організмом, проникненню в нього різних бактерій.
 
Шкіра складається:
- Епідерміс
- Дерма або власне шкіра
- Підшкірна жирова клітковина
Пояснення учителя.         (Слайди 5-6 )
Епідерміс складається з :
Поверхневого шару (рогового) - утворений мертвими ороговілими клітинами, які щільно прилягають одна до одної , захищає шкіру від шкідливих впливів зовнішніх факторів; він є непроникним для збудників інфекції.
 Ростовий шар (більш глибший) - завдяки клітинам росткового шару рогові клітини що злущуються замінюються новими  ті які здатні до поділу та регенерації
(Слайди  7-8 )       
 
     1. В епідермісі  містяться:
(Слайд 9)       
Ø                Чутливі нервові закінчення які сприймають холод, тепло, біль
Ø                Пігментні клітини (меланін) який забарвлює шкіру
Ø                Нігті (похідні епідермісу) швидкість їх росту залежить від індивідуальних особливостей людини

 2. Функції епідермісу:
Розповідь з елементами бесіди – діалог.          (Слайди 10-12 )
       
Похідні епідермісу     (Слайди 13-14 )
     
Дерма або власне шкіра складається з:  потових  залоз, сальних залоз, волосяних  цибулин.                 (Слайди 15-16)
В дермі  розташовані:                                            (Слайди 17-21)
Бесіда.  Поступове заповнення схеми в  друкованому зошиті
3. Виконуванні функції:
·                   Орган чуття
·                   Виділення води та продуктів метаболізму
·                   Утворюється водонепроникний шар, захищаючи шкіру від мікроорганізмів і пилу, перешкоджає пересиханню шкіри
          Обговорення:
     Як ми вже встановили, дерма має колагенові волокна, яке значення це має для структури шкіри?
       Колаген -                                                                                      [додаток 5 ]
Підшкірна клітковина                                                        (Слайди 22-26)

      Інтерактивна вправа «Метод спроб і помилок». 
Виконуванні функції шкіри 
     ( записи в зошиті )
  Виконання лабораторної роботи №5. «Будова шкіри, волосини».
Мета: вивчити макроскопічну та мікроскопічну будову шкіри, нігтя й волосини.
(Слайд 27 )
Робота з таблицею. 
Оформлення роботи в лабораторному зошиті. Висновки.
        
    9. Підведемо підсумок нашого уроку.
    
ЦЕ  ЦІКАВО!     5 популярних міфів про косметику шкіри

Цікаві факти про шкіру              [додаток 3,4]            
                                                                                      (Слайди 28- 31)
        
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І УМІНЬ. 
І. Бліц-опитування. (фронтально)
1. Навіщо людині потрібна шкіра?
2. Навіщо людині потрібне волосся? Яка його будова?
3. Навіщо людині потрібні нігті? Яка їх будова?
4. Які шкірні залози ви знаєте?
5. З яких шарів складається шкіра?
6. Які похідні шкірних покривів вам відомі?
7. Як будова шкіри пов'язана з функціями?
ІІ. Тестування.
ІІІ. Зворотній зв’язок.  Контрольно-перевірні завдання.
ІV.  Перевір себе.     (Слайд  33)
-   Пригадати терміни і поняття, які  вивчили на уроці.
    Хто  назве більше і вірніше.
V.  Повторимо.  Завдання-повторення з використанням слайдів презентації      (Слайди 34-37)
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Бесіда.
Що вам сподобалося на уроці?
Що виявилося складним?
Чи досягли ми  мети уроку? 
Який вид діяльності вам сподобався найбільше?
                Ви сьогодні  для себе довідалися щось нове?
2.  «Метод Прес»:

Оцінювання.
VІІ. ДОМАШНІ ЗАВДАННЯ.

Обов’язкове: прочитати §, вивчити поняття, завдання в друкованому зошиті.
Індивідуальне: а)  дати відповіді (усно) на питання:
1. Чим обумовлена і яке значення має еластичність шкіри?
2. Довести, що кінчики нігтів і стрижень волосся утворені мертвими клітинами.
        б) творче: скласти кросворд  з теми «Шкіра».