у 7 та 8 класах – відповідно до нової
редакції Державного стандарту «Про затвердження Державного стандарту базової
і повної загальної середньої освіти», затвердженого постановою КМУ від
23.11.2011р. №1392:
|
|
у 9
– 11 класах – за Державним стандартом базової і повної середньої освіти
від 14.01.2004р. №24:
|
Навчання хімії у 2016/2017 н.р.
здійснюватиметься із таким розподілом годин (в основній школі – Таблиця 1):
Таблиця 1
Клас
|
7 клас
|
8 клас
|
8 клас
(поглиблене вивчення хімії)
|
9 клас
|
9 клас
(поглиблене вивчення хімії)
|
Тижневе навантаження
|
1,5
|
2
|
4
|
2
|
4
|
Загальна
кількість год.
|
52
|
70
|
140
|
70
|
140
|
Кількість
резервних год.
|
5
|
10
|
20
|
10
|
15
|
Електронні посилання на навчальні програми:
7, 8 класи:
за Програмою для загальноосвітніх
навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи. – К.: Освіта, 2013. http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html
(нова навчальна програма,
затверджена наказом
Міністерства № 664 від 26.06.2012
зі змінами, затвердженими наказом Міністерства № 585 від 29.05.2015).
|
|
9 клас:
Програма
для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/chemistry-7-9.pdf
|
|
8 класи із поглибленим вивченням:
Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів із поглибленим вивченням предметів
|
|
9 класи із поглибленим вивченням:
Програма для 8-9 класів з поглибленим
вивченням хімії - «Збірник
навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим
вивченням предметів природничо-математичного та технологічного циклу». – К.:
Вікторія, 2009.
|
Відповідно до
нової навчальної програми з хімії у 8 клас перенесено ознайомлення зі
структурою періодичної системи, де вивчається періодичний закон, зв'язок між
розміщенням елемента в періодичній системі та його валентністю. Питання про
основний і збуджений стан атомів вивчатиметься на прикладі атома Карбону в 9
класі, в темі «Початкові поняття про органічні сполуки». Структура програми для
8 класу зазнала найбільших змін порівняно з програмою 2005 року. Традиційно
спершу вивчали основні класи неорганічних сполук, що слугувало фактологічним
підґрунтям для вивчення періодичного закону й будови речовин. За такої
послідовності теоретичні знання стають самоціллю для основної школи, оскільки
застосовуватимуться вони будуть лише в старшій школі під час вивчення хімії
елементів. Нова структура програми дає змогу розгорнуто вивчати неорганічні
сполуки на основі знань про будову речовин і періодичний закон, оскільки зміст
курсу 7 класу забезпечує для цього мінімальні знання про оксиди, основи, кислоти.
Отже, на початок винесено теоретичний матеріал про періодичний закон, будову
атома, хімічний зв’язок, будову речовин і кількість речовини. Така
послідовність має сприяти глибшому розумінню й усвідомленому вивченню складу, будови і властивостей неорганічних
речовин. Періодичний закон і періодична система вивчатимуться на прикладі
обмеженої кількості хімічних елементів – перших двадцяти. У зв’язку з тим, що
явище радіоактивності, стабільні й радіоактивні елементи вивчаються в курсі
фізики, визнано недоцільним залишати ці питання в курсі хімії.
Розвантаження
навчальної програми з хімії для 7-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
здійснено за такими напрямами: зокрема, у 8 класі конкретизовано зміст
навчального матеріалу та вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів у
розділі «Повторення найважливіших питань курсу хімії 7 класу»; у темі «Основні
класи неорганічних сполук» додано матеріал про амфотерні сполуки (включення
амфотерних сполук не ускладнює вивчення навчального матеріалу, а більше
пов’язує його з попередньо вивченим, оскільки хімічний склад і властивості
речовин логічно пов’язуються з розміщенням хімічних елементів у періодичній
системі).
У 7, 8 класах згідно
з новою навчальною програмою введено рубрику «Навчальні проекти», у якій наведено орієнтовні теми проектів. Метод
проектів, орієнтований на творчу самореалізацію особистості в процесі
самостійної роботи учнів під керівництвом учителя, відіграє активну роль у
формуванні ключових компетентностей учня, оскільки потребує самостійного
здобуття знань, придбання умінь у виконанні практичних дій. Учень (учениця) має
обрати одну із запропонованих тем і виконати протягом навчального року
щонайменше один проект самостійно або в групі учнів. Зважаючи на те, що усі
теми проектів мають міжпредметний характер, головним стає уміння пов’язати
набуті в різних курсах знання і застосувати їх на практиці. Перед початком
проектної роботи, для її ефективної організації, варто пояснити учням алгоритм виконання:
визначити проблему, що буде вивчатися; спроектувати роботу; знайти інформацію;
провести дослідження; презентувати роботу; створити портфоліо. Форма
представлення (презентація) результатів проекту може бути різною: як у
друкованому або мультимедійному вигляді, так і у вигляді вистав (вечорів),
уроків - конференцій.
Оцінювання
навчальних проектів
здійснюється індивідуально, за самостійно виконане учнем завдання чи особистий
внесок у груповий проект або за повноту розкриття теми дослідження й
презентацію індивідуального проекту:
·
бали низького рівня учень (учениця) отримує у
разі подання роботи (або частини роботи) реферативного характеру, без
визначення мети й завдань проекту, а також без висновків за його результатами;
·
бали середнього рівня – за фрагментарну
участь у дослідженні, хоча й за умови її вчасного виконання;
·
бали достатнього рівня – за правильне
виконання своєї частини роботи у разі, якщо він (вона) не брав (не брала)
участі в підсумковому обговоренні і формулюванні висновків за результатами
дослідження;
·
бали високого рівня – за дослідження з повним
розкриттям теми, належним оформленням роботи і презентацією індивідуального
проекту або точного, вчасного виконання своєї частини спільного дослідження,
визначенні мети і завдань, активній участі в аналізі результатів і формулюванні
висновків.
Захисту
проектів можна присвятити частину відповідного за змістом уроку або окремий
урок. У такому разі в класному журналі у графі «Зміст уроку» робиться запис: «Представлення результатів навчального(их)
проекту(ів)» із зазначенням його(їх) тематики. У випадку виконання
навчального проекту на уроці у класному журналі робиться запис «Навчальний проект» із зазначенням його
теми.
Навчання хімії у 2016/2017 н.р.
здійснюватиметься із таким розподілом годин (у старшій школі – Таблиця 2 та 3):
Програми
для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень
стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення. 10-11
класи. – Тернопіль: Мандрівець, 2011.
Таблиця
2
Клас і рівень вивчення
|
10 клас
стандарт
|
10 клас академічний
|
10 клас профільний
|
10 клас
поглиблене
|
Тижневе навантаження
|
1
|
1
|
4
|
4
|
Загальна кількість год.
|
35
|
35
|
140
|
140
|
Кількість резервних год.
|
5
|
5
|
15
|
10
|
Таблиця 3
Клас і рівень вивчення
|
11клас
стандарт
|
11 клас академічний
|
11 клас профільний
|
11 клас
поглиблене
|
Тижневе навантаження
|
1
|
2
|
6
|
6
|
Загальна кількість год.
|
35
|
70
|
210
|
210
|
Кількість резервних год.
|
5
|
5
|
20
|
20
|
Посилання на програми 10-11 класів за
рівнями:
|
|
|
|
|
|
Поглиблене вивчення:
|
Учителям
хімії у 2016/2017 н.р. рекомендуємо керуватися наступними нормативними документами:
1. Під час оцінювання навчальних досягнень учнів: 9-11 класів – Критеріями
оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти,
затвердженими наказом МОНмолодьспорт від 13.04.2011 №329; 7 та 8 класів –
відповідно наказом МОН від 21.08.2013 №1222. Обов’язковими видами оцінювання й надалі залишаються: поточне,
тематичне, семестрове та річне. Мінімальна кількість тематичних оцінок
відповідно до кількості навчальних годин за рік: 35 годин – 4 тематичні; 70
годин – 6 тематичних; 140 годин – 8 тематичних. Необхідність збільшення
кількості тематичних визначається вчителем.
Зауважуємо на
обов’язковому проведенні однієї контрольної роботи впродовж семестру,
двох – за рік. Контрольні
роботи оформляються в зошиті для контрольних робіт або на окремому аркуші та
зберігаються в кабінеті хімії упродовж року.
Практичні роботи оцінюються всі, лабораторні досліди – вибірково, на розсуд вчителя. Відпрацювання пропущених практичних робіт проводити
недоцільно.
Оцінка за
ведення зошитів із хімії не виставляється.
Тематична оцінка
коригуванню не підлягає.
2. Заповнення
класного журналу: згідно з наказом МОН від 03.06.2008 № 496 «Інструкція з
ведення класного журналу учнів 5-11-х класів загальноосвітніх навчальних
закладів». Має
простежуватися відповідність дат правої і лівої сторінок журналу, зокрема під
час проведення практичної або контрольної роботи. При наявності виправлених
оцінок має стояти підпис учителя, який засвідчує внесені зміни.
3. Допустима тривалість
підготовки домашніх завдань: у 7-9 класах – до 180 хв.; 10-11 класи – до
240 хв. відповідно. Фізіологічно оптимально приступати до виконання
домашніх завдань після 1,5-2 - годинного перебування на свіжому повітрі.
4. Під час організації роботи кабінетів хімії врахувати: наказ МОН «Про затвердження Положення про
навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх
навчальних закладів» від 14.12.2012 № 1423; «Безпечне проведення занять у
кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних
закладів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 №
770; наказ МНС «Про затвердження Правил безпеки під час проведення навчально-виховного
процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії загальноосвітніх навчальних
закладів» від 16.07.2012 №992. При розробленні інструкцій керуватися додатком
до листа МОН України від 17.07.2013 № 1/9-498 Інструктивно-методичні матеріали
«Основні вимоги до побудови та змісту інструкцій з безпеки під час проведення навчально-виховного
процесу в кабінетах (лабораторіях) природничо-математичного напряму
загальноосвітніх навчальних закладів». При організації навчання і перевірки
знань, проведення інструктажів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності
в загальноосвітніх навчальних закладах керуватися додатком до листа МОН України
від 16.06. 2014 р. № 1/9-319.
Відповідно до
цих документів на початку навчального року розробляються та оновлюються всі
Інструкції з безпеки життєдіяльності, строк дії яких не більше п’яти років. У
кабінетах хімії обов’язково має бути «Інструкція з безпеки життєдіяльності під
час роботи у кабінеті», яка затверджується наказом по навчальному закладу і
може бути розроблена завідуючим кабінетом. Під час розробки такої інструкції
варто опиратися на нормативні документи, зокрема, лист МОН від 01.02.2012 №1/9-72 «Безпечне
проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх
навчальних закладах». До роботи у кабінеті хімії допускаються учні, що пройшли
вступний та первинний інструктажі, про що мають бути записи
у журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності.
У наявності в
кабінетах-лабораторіях має бути «Інструкція з охорони праці під час підготовки
і проведення лабораторних та практичних робіт», «Інструкція з охорони праці при
роботі зі скляним посудом та іншими виробами зі скла у кабінеті хімії»,
«Інструкція при роботі з органічними розчинниками у кабінеті хімії»,
«Інструкція щодо роботи з кислотами і лугами у кабінеті хімії», «Інструкція щодо
організації роботи з металевим натрієм у кабінеті хімії», «Правила користування
витяжною шафою у кабінеті хімії», «Правила зберігання хімреактивів у кабінеті
хімії», «Порядок провадження діяльності, пов'язаної з обігом наркотичних
засобів, психотропних речовин і прекурсорів та контролю за їх обігом»,
«Методичні поради щодо зберігання та використання хімічних реактивів і
прекурсорів». Навчальною програмою з хімії передбачено виконання хімічного експерименту,
а саме: демонстраційних, лабораторних дослідів та практичних робіт. Для забезпечення
виконання навчальної програми з хімії необхідно мати в кабінеті відповідне хімічне
обладнання та реактиви. Перелік даного обладнання та хімічних реактивів
затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 03.02.2005 № 79
«Про затвердження базового переліку засобів навчання та обладнання навчального
і загального призначення для кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних
закладів», а також на громадському обговоренні знаходиться проект наказу
Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Типового переліку засобів
навчання та обладнання навчального і загального призначення для кабінетів
природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів».
Рекомендуємо учителям хімії звертатись до адміністрації навчального закладу з
приводу виділення коштів на закупівлю необхідних хімічних реактивів та посуду
для виконання навчальної програми з хімії. Деякі досліди можна замінити
доступнішими в умовах конкретної школи, використовуючи матеріали ППЗ
«Віртуальної лабораторії». Учителям потрібно дотримуватися рекомендацій щодо
орієнтовних об’єктів екскурсій.
Відповідно до
Закону України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин їх
аналогів і прекурсорів» і Постанови Кабінету Міністрів України від 5 січня 2011
р. № 4 «Про внесення змін до Постанов Кабінету Міністрів України від 6 травня
2000 р. № 770 і від 10 жовтня 2007 р. № 1203» деякі хімічні речовини підлягають
заходам контролю щодо їх зберігання та обліку. З огляду на зазначене,
рекомендуємо не зберігати в навчальному закладі калій перманганат, ацетон і
толуен, а сульфатну та хлоридну кислоти зберігати у вигляді їх водних розчинів
з масовими частками менше 45% і 15% відповідно.
Рекомендуємо
учителям хімії розробити на 2016/2017 н.р. перспективний план оновлення
матеріально-технічної бази кабінету (лабораторії) хімії, користуючись при цьому
проектом наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Типового
переліку засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення
для кабінетів природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних
закладів».
Адміністрації
навчальних закладів посилити контроль
за виконанням посадових обов’язків
лаборантами хімії та підвищенням рівня їх кваліфікації.
5. Санітарні вимоги: Державні
санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних
закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01: 9.8. Для профілактики стомлюваності, порушення
статури, зору учнів бажано через кожні 15 хвилин уроку проводити фізкультхвилинки
та гімнастику для очей. Тривалість
безперервного застосування на уроках різних технічних засобів навчання: 5-7
класи – відео- досліди та демонстрації 20-25хв., 8 -11 класи – відео-досліди та
демонстрації – 25-30 хв. Після занять з відеодисплейними матеріалами необхідно
проводити гімнастику для очей, яка виконується учнями на робочому місці. Фізкультхвилинки включають 3-4 вправи, які
виконуються 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість фізкультхвилинки – 2-3
хвилини. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні
вправи, вправи на координацію рухів.
Із результатами конкурсного відбору підручників
для учнів 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів можна
ознайомитися на сайті МОН за посиланням: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/konkurs-pidruchnikiv-2016/. Учителі хімії
можуть ознайомитися із переліком підручників для учнів 8 класу, які
друкуватимуться за державні кошти, а також із підручниками, що будуть
перекладені на мови національних меншин відповідно до додатків до наказів МОН
від 27.05.2016 №585 та №586. У разі затримки із доставкою підручників
користуватися підручниками хімії минулих років випуску, електронними версіями
нових підручників та електронними додатками до підручників. За можливості
використовувати зошити з друкованою основою для проведення практичних робіт або
зошити «три в одному» (робочий зошит + зошит для практичних робіт + зошит для
контролю знань), яким надано гриф МОН.
Навчальні програми
курсів за вибором та факультативів з хімії
Назва
програми, автор
|
Клас
|
Видав-ництво
|
Документ про надання грифа
|
Навчальна програма курсу за вибором «Пропедевтичний курс хімії» (автор
Булєєва Л.В.)
|
5-6
|
Лист
МОН від 05.08.2013
№
1/11-12527
|
|
Навчальні програми курсів за вибором та факультативів «Хімія».
Варіативна складова Типових навчальних планів
|
5-11
|
Мандрівець
|
Лист
ІІТЗО від 18.02.2014
№
14.1/12-Г-137
|
Навчальні програми елективних курсів та факультативів з хімії
(автори Юзбашева Г.С., Олійник Т.А.)
|
5-11
|
Айлант
|
Лист
МОНмолодьспорту
від
11.07.2012
№
1/11-11336
|
Навчальна програма з курсу «Абетка самоосвіти школяра з
хімії»
(автор Коростіль Л.А.)
|
7
|
Лист
ІІТЗО від 01.02.2011
№
1.4/18-Г-47
|
|
Навчальна програма курсу за вибором «Основи загальної та неорганічної
хімії»
(укладач Гранкіна Л.А.)
|
7-9
|
Російсько-українська
гуманітарна гімназія м. Києва
|
Лист
ІІТЗО від 27.11.2014
№
14.1/12-Г-1818
|
Збірник «Навчальні програми інтегрованих гуртків. Хімія.
7-11 класи
(автори Юзбашева Г.С., Гонта О.В.)
|
7-11
|
КВНЗ «Херсонська академія непе-рервної
освіти
|
Лист
ІІТЗО від 06.08.2014
№
14.1/12-Г-1487
|
Навчальна програма факультативного курсу «Хімія в сільському
господарстві»
(автор Біла Т.В.)
|
10
|
Київський
ОІПОПК
|
Лист
ІІТЗО від 06.04.2015
№
14.1/12-Г-200
|
Навчальна програма курсу за вибором
«Хімічна екологія» для природничого та фізико-математичного профілів
(автор Наумова Ю.М.)
|
10 (11)
|
Київський
ОІПОПК
|
Лист
ІІТЗО від 06.08.2014
№
14.1/12-Г-1490
|
Факультативні курси для учнів спеціалізованих 10-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів хімічного та біологічного профілів (ч.
1)
(автори Речицький О.Н, Юзбашева Г.С.)
|
10-11
|
Айлант
|
Лист
МОНмолодьспорту
від
11.07.2012
№
1/11-11335
|
Факультативні курси для учнів спеціалізованих 10-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів хімічного та біологічного профілів (ч.
2)
(автори Речицький О.Н, Юзбашева Г.С.)
|
10-11
|
Айлант
|
Лист
МОН від 19.07.2011
№
1/11-6298
|
Навчальна програма курсу за вибором «Основи медичної хімії» (автор Бурлака
Л.А.)
|
10-11
|
Лист
ІІТЗО від 21.03.2014
№
14.1/12-Г-451
|
|
Навчальна програма факультативного курсу «Юний фармацевт» для 10 (11)
класу (автори Бобкова О.С., Кравченко В.Л.)
|
10 (11)
|
Лист
ІІТЗО від 20.07.2015
№
14.1/12-Г-909
|
|
Навчальна програма курсу за вибором «Хімія полімерів» (автори Скляр
А.М., Сударева Г.Ф., Матейко А.В.)
|
11
|
Лист
ІІТЗО від 10.06.2011
№
1.4/18-Г-368
|
|
Навчальна програма курсу за вибором «Основи біоорганічної хімії» (автор
Орлова С.В.)
|
11
|
Лист
ІІТЗО від 17.02.2014
№
14.1/12-Г-135
|