субота, 6 лютого 2016 р.

Методична скарбничка. Сучасний урок. Тренінг




МЕТОДИЧНИЙ ТРЕНІНГ
СУЧАСНИЙ УРОК. ЯКИЙ ВІН?
     Мета тренінгу:  розширити знання педагогічного колективу про сучасні форми і методи навчання і на основі цієї інформації формувати в педагогів навички ефективної взаємодії з учнями;   підтримати педагогічні пошуки, творчу ініціативу вчителів.

Форма проведення: методичний тренінг.
Тренер: вчитель
Учасники: вчителі.
Матеріали для семінару: картки «Правила роботи в групі», кольоровий папір, ножиці, роздаткові картки з інформаційним матеріалом, кольорові фішки, аркуші формату А-3, фломастери

 ТРЕНІНГ «НАШІ ОЧІКУВАННЯ» «ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТРЕНІНГУ».
 Т р е н е р. Тема нашого тренінгу: «Сучасний урок. Який він? Самоаналіз сучасного уроку».
            К. Ушинського «Учитель як фахівець живе доти, поки вчиться».
1 завдання: визначте основні  завдання нашого тренінгу:

____________________________________________________________
Т р е н е р :   
-          назвати своє ім’я – позитивні риси, які починаються з літери
-          та улюблену квітку, яка асоціюється з вашими рисами.
__________________________________________________________
4. ТРЕНІНГ «ПРАВИЛА ДЛЯ ГРУПИ»
Т р е н е р.  Повторимо правила роботи в групах.
     
Ø      Говорити по черзі.                            Бути доброзичливим.   
   Слухати і чути.                                  Бути активним.                     
          Бути толерантними.                          Уміти слухати інших.
Ø      Висловлюватися стисло.                  Бути тут і зараз.
Ø      Бути позитивними.
5. ТРЕНІНГ «БУКЕТ ОЧІКУВАНЬ»
Т р е н е р. Правила вибрані, можна братися за роботу. Що ж нам дасть сьогоднішня наша зустріч? Необхідно вирізати  з кольорового паперу квітку, з якою ви себе асоціюєте.

 ____________________________________________________
6. ТРЕНІНГ «АСОЦІАТИВНИЙ РЯД» - «Маю свою думку» (асоціації).

Тренер. Урок (традиційно)це форма організації діяльності постійного складу викладачів та учнів у конкретний період часу, що систематично використовується для вирішення задач навчання, виховання та розвитку учнів


Ø     Що таке сучасний урок?
Ø     Що надає сучасності року?
Ø     Чим сьогоднішній урок відрізняється від вчорашнього?

Т р е н е р. Кожна група повинна записати характерні ознаки сучасного уроку на основі перших літер поняття «сучасний урок».

_______________________________________________________       

7. ТРЕНІНГ «ПРОЕКТ «СУЧАСНИЙ УРОК. ЯКИЙ ВІН?»
Завдання: Презентація «Сучасний урок» (плакат )

Тренер. Сучасний урок – урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними... 

1. Постулати, закладені в основі нової технології уроку.
_____________________________________________________
Ø     Перший: «Урок є відкриття істини, пошук і осмислення її у спільній діяльності вчителя і учня».
Ø     Другий: «Урок є частиною життя дитини».
Ø     Третій: «Людина на уроці завжди залишається найвищою цінністю, виступаючи в ролі мети і ніколи не виступаючи у вигляді засобу».   
_________________________________________________________
2. Характеристика сучасного уроку
_______________________________________________________________
Ø     на сучасному уроці немає місця нудьзі, страху і злості від безсилля,
Ø     на сучасному уроці панує атмосфера інтересу, довіри і співробітництва,
Ø     на сучасному уроці є місце кожній дитині, тому що сучасний урок-запорука його успіху в майбутньому!                                                         
___________________________________________________________________
5. Загальнопедагогічні вимоги до уроку
_________________________________________________________________-
Ø     Пріоритет особистості учня
Ø     Триєдина мета уроку (освітні, виховні і розвиваючі завдання уроку)
Ø     Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів
Ø     Орієнтація на процес навчання
Ø     Емоційно-актуальний фон навчання
Ø     Педагогічний такт
Ø     Пізнавальна самостійність учнів
4. Освітні вимоги до уроку
__________________________________________________________
Ø     Цілеспрямованість уроку.
Ø     Раціоналізація й диференціація інформаційного наповнення уроку: науковість та структурування змісту.
Ø      Обґрунтований вибір засобів, методів і прийомів, орієнтованих на навчання, що розвиває особистість.
Ø     Оптимальне сполучення репродуктивних і продуктивних методів навчання (проблемний, частково-пошукові, дослідницький);
Ø     Діалогічність методів, орієнтація їх на самостійність і активність учнів у процесі навчання.
Ø     Розмаїтість форм організації навчальної діяльності учнів.
Ø     Варіативний підхід до формування структури уроку.
Реалізація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил з них що випливають.

6. Дидактичні вимоги до уроку
Ø     Раціональне використання часу
Ø     Єдність словесних, наукових і практичних методів навчання
Ø     Використання активних методів навчання
Ø     Зв’язок з раніше вивченим матеріалом і досвідом, набутим учнем
Ø     Формування умінь учнів самостійно здобувати знання й застосовувати їх практично
Ø     Індивідуалізація, диференціація та інтенсифікація навчального процесу
Ø     Використання сценарних варіантів уроку
Ø     Створення умов для успішного навчання учнів
Ø     Чітке формулювання освітніх завдань і складових елементів
Ø     Максимальна самостійність учнів у навчанні
Ø     Реалізація на уроках всіх дидактичних принципів
Ø     Організоване закінчення уроку
Ø     Здійснення міжпредметних зв’язків

7. Психологічні вимоги до уроку
_________________________________________________________________
Ø     Урахування психологічних особливостей кожного учня
Ø     Нормальний психологічний стан і позитивний емоційний настрій викладача та учнів
Ø     Вимогливість і доброзичливість викладача до учнів
Ø     Педагогічна етика і психологічний такт

8. Гігієнічні вимоги до уроку
____________________________________________________________
Ø     Температурний режим
Ø                 Освітлення класного приміщення
Ø                 Провітрювання
Ø                 Відповідність навчальних меблів
Ø                 Чергування видів навчальної роботи
Ø                 Запобігання перевантаженню, стомлюваності учнів

9. Виховні вимоги до уроку

Ø     Розвиток умінь творчого характеру
Ø     Розвиток мови, мислення,  пам'яті,  сенсорної сфери, рухової сфери, розвиток пізнавального інтересу й допитливості. 
Ø     Формування й розвиток загально-навчальних умінь і навичок
Ø     Вивчення й оцінювання рівня розвитку й психологічних особливостей учнів, проектування «зони найближчого розвитку».

10. Вимоги до сучасного уроку
(за Дайрі Н.Г., Онищуком М.О., Підласим І.П.)

Ø     На першому місці організації освітнього процесу виступає особистість не вчителя, а учня.
Ø     Завдання вчителя сьогодні – формування вмінь учнів самостійно здобувати знання і застосовувати їх на практиці.
Ø     У вимогах до особистісно-орієнтованого уроку визначальною є позиція до учня як до суб’єкта навчання.
Ø     Одне із завдань сучасного уроку – виховання якостей особистості, працелюбність, бажання бути корисним суспільству.
Ø     Необхідність викликати в учнів інтерес до матеріалу (мотивація учіння); створення необхідних умов для сприйняття, осмислення і запам’ятовування навчальної інформації.
Ø     Від формування знань, умінь і навичок як основної освітньої мети (яка забезпечує соціальну компетентність) – до створення умов для розкриття суб’єктного досвіду учня, його природної психічної активності як особистості.
Ø     Методологічна спрямованість уроку: на першому плані – розвиток творчої і пізнавальної активності учнів; основний шлях його – проблемне навчання, створення творчої ситуації.
11. Вимоги до сучасного уроку
(за  М.Н.СКАТКІНИМ та І.Я.ЛЕРНЕРОМ)
_________________________________________________________________________
Ø     Урок повинен передбачати не лише виклад змісту, а й завдання, що припускають застосування знань на практиці.
Ø     Частину знань отримують учні в процесі самостійного пошуку шляхом вирішення пошукових завдань.
Ø     Зміст знань вивчається шляхом постановки вчителем  проблеми і розкриття ним шляхів її доказового вирішення.
Ø     Науковість – відповідність змісту уроку рівню сучасної науки і процесу навчання – досягненням педагогіки.
Ø     Індивідуалізація навчання як стимулювання здібностей  одних учнів і створення перспективи інших.
Ø     Головний критерій цінності уроку – навченість учнів, досягнення мети уроку.
Ø     Урок служить не лише навчанню, а й вихованню учнів.
Ø     Орієнтація на процес навчання. Організація та особистісні досягнення учнів.
------------------------------------------------------------------------------------------------
12. Типологія уроків ( за Оніщуком, Щукіним, Сорокіним, Харламовим):
_____________________________________________________
·        урок формування знань;
·        урок формування та вдосконалення навичок і вмінь;
·        урок застосування знань, умінь і навичок;
·        урок узагальнення та систематизації знань;
·        урок контролю та корекції знань, умінь і навичок;
·        комбінований урок.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. Тренінг. Практичний блок
Критерії ефективності сучасного уроку, від учня; що залежать від учителя
«Створення та презентація міні проекту».
           
     _______________________________________________________

9. ТРЕНІНГ «ПРОЕКТ «САМОАНАЛІЗ УРОКУ»
-Завдання:   Пропоную вам опрацювати в групах 4 різних схеми самоаналізу уроку та поділитись з колегами своїми думками.

СХЕМИ САМОАНАЛІЗУ УРОКУ
Схема 1
Питання
1
Яке місце цього уроку в темі, розділі, курсі? Його зв’язок із попередніми уроками?
2
Які особливості класу було враховано під час планування уроку?
3
Які завдання планувалося вирішувати на уроці? Цим влаштував такий вибір завдання?
4
Чим влаштував вибір структури та типу уроку?
5
Чим влаштував вибір змісту, форми та методів навчання (за елементами уроку)?
6
Які умови (навчально-матеріальні, гігієнічні, морально-психологічні, естетичні й тимчасові) було створено на уроці? Наскільки вони спряли успішній роботі?
7
Чи були відхилення від плану уроку? Чому? Які самі? До чого вони призвели?
8
Як можна оцінювати результати уроку? Чи вирішено його завдання? Чи не було перевантаження учнів?
9
Які висновки на майбутнє можна зробити за результатами уроку?


   _______________________________________________________
12. ТРЕНІНГ «Педагогічна майстерність»
Розв’язання педагогічних ситуацій: 

___________________________________________________________________
13. ТРЕНІНГ  «Займи позицію»
    Тренер:
Завдання групам: думки щодо проблеми підвищення ефективності уроку.
       А:    Ефективність сучасного уроку -.... +....
                                  
       Б:    Ефективність сучасного уроку – ... +  ...
       В:     Ефективність сучасного уроку -. ..+... + ...
                                       _______________________________
  14. Тренінг   «Діагностика»  
       Мета: визначити рівень творчості вчителя

                          Запитання  тесту
Шкала  оцінок
1.Як часто задуманий  урок вам вдається довести до логічного
     кінця?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
2.Як часто  ви повністю задоволені проведеним уроком?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
3. Вважаєте  ви себе « генератором ідей»?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
4.  Якою мірою ви відносите себе до людей знаючих свій предмет?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
5.  Наскільки ви здатні виявити вимогливість і наполегливість, щоб
     довести задумане до логічного  кінця?    
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
6. Як часто ви використовуєте на уроці інтерактивні форми
    навчання?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
7. Як часто ви вважаєте, що урок повинен бути традиційним?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
8. Як часто ви проводите нетрадиційні уроки?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
9. Як часто у вас буває оптимістичний настрій на уроці?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
  10. Як часто ви не загострюєте своєї уваги на поведінці учнів?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
  11. Якою мірою ваша комунікабельність сприяє розв’язанню
         життєво важливих для вас проблем?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
  12. Як часто ви знаходити принципово нові підходи в розв’язанні
         старих  проблем?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
  13.  Як часто ви не згодні з ствердженням, що учень є субєктом
          навчання?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
  14.  Чи багато членів вашого колективу вважають вас людиною
         освіченою, яка здатна передати свій досвід іншим?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
  15.  Чи вважаєте ви себе людиною толерантною?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
 16. Як часто вам доводиться  втілювати свої проекти  в життя?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
____________________________________________________________
Ключ до розв’язання  тесту діагностики.
На підставі сумарного числа балів визначте, який  рівень творчості  вас характеризує.
    Сума  балів  Рівень  творчості  вчителя
     16-  49       Низький
     50-  85       Середній
     86- 120       Оптимальний
     121 - 144       Достатній
     145- 160       Високий

15. Тренінг. Руханка.
----------------------------------------------------------
16. Тренінг. Рефлексія. Релаксія.

Метод «Прес»

Сьогодні мене вразило…
Сьогодні мені згадалося…

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Тренер:        « У кожній людині є сонце, треба тільки дати йому можливість світити»                         казав Сократ.

17. Тренінг. Віночок побажань.  (по черзі)

   Дякую за увагу !