МЕТОДИЧНИЙ
ТРЕНІНГ
Форма проведення: методичний тренінг.
Тренер: вчитель
Учасники: вчителі.
Матеріали для семінару: картки «Правила роботи в
групі», кольоровий папір, ножиці, роздаткові картки з інформаційним матеріалом,
кольорові фішки, аркуші формату А-3, фломастери
ТРЕНІНГ «НАШІ ОЧІКУВАННЯ» «ОСНОВНІ
ЗАВДАННЯ ТРЕНІНГУ».
Т р е н е р.
Тема нашого тренінгу: «Сучасний урок.
Який він? Самоаналіз сучасного уроку».
К. Ушинського «Учитель
як фахівець живе доти, поки вчиться».
1 завдання: визначте основні завдання нашого
тренінгу:____________________________________________________________
Т р е н е р :
-
назвати своє ім’я – позитивні риси, які починаються
з літери
-
та улюблену квітку, яка асоціюється з вашими
рисами.
__________________________________________________________
4. ТРЕНІНГ «ПРАВИЛА ДЛЯ ГРУПИ»
Т р е н е р. Повторимо правила
роботи в групах.
Ø Говорити по черзі.
Бути доброзичливим.
Слухати і чути.
Бути активним.
Бути толерантними.
Уміти слухати інших.
Ø Висловлюватися стисло.
Бути тут і зараз.
Ø Бути позитивними.
5. ТРЕНІНГ «БУКЕТ ОЧІКУВАНЬ»
Т р е н е р. Правила вибрані,
можна братися за роботу. Що ж нам дасть сьогоднішня наша зустріч? Необхідно
вирізати з кольорового паперу квітку, з якою ви себе асоціюєте.
6. ТРЕНІНГ «АСОЦІАТИВНИЙ РЯД» -
«Маю свою думку» (асоціації).
Тренер. Урок (традиційно) – це
форма організації діяльності постійного складу викладачів та учнів у конкретний
період часу, що систематично використовується для вирішення задач навчання,
виховання та розвитку учнів
Ø Що таке сучасний урок?
Ø Що надає сучасності року?
Ø Чим сьогоднішній урок
відрізняється від вчорашнього?
Т р е н е р. Кожна група повинна
записати характерні ознаки сучасного уроку на основі перших літер поняття
«сучасний урок».
_______________________________________________________
7. ТРЕНІНГ «ПРОЕКТ «СУЧАСНИЙ
УРОК. ЯКИЙ ВІН?»
Завдання: Презентація «Сучасний урок»
(плакат )
Тренер. Сучасний урок – урок демократичний.
Він проводиться не для учнів, а разом з ними...
1. Постулати, закладені в основі
нової технології уроку.
_____________________________________________________
Ø
Перший:
«Урок є відкриття істини, пошук і осмислення її у спільній діяльності вчителя і
учня».
Ø
Другий:
«Урок є частиною життя дитини».
Ø
Третій:
«Людина на уроці завжди залишається найвищою цінністю, виступаючи в ролі мети і
ніколи не виступаючи у вигляді засобу».
_________________________________________________________
2. Характеристика сучасного уроку
_______________________________________________________________
Ø
на сучасному
уроці немає місця нудьзі, страху і злості від безсилля,
Ø
на сучасному
уроці панує атмосфера інтересу, довіри і співробітництва,
Ø
на сучасному
уроці є місце кожній дитині, тому що сучасний урок-запорука його успіху в
майбутньому!
___________________________________________________________________
5. Загальнопедагогічні вимоги до уроку
_________________________________________________________________-
Ø
Пріоритет
особистості учня
Ø
Триєдина
мета уроку (освітні, виховні і розвиваючі завдання уроку)
Ø
Урахування
вікових та індивідуальних особливостей учнів
Ø
Орієнтація
на процес навчання
Ø
Емоційно-актуальний
фон навчання
Ø
Педагогічний
такт
Ø
Пізнавальна
самостійність учнів
4. Освітні вимоги до уроку
__________________________________________________________
Ø
Цілеспрямованість
уроку.
Ø
Раціоналізація
й диференціація інформаційного наповнення уроку: науковість та структурування
змісту.
Ø
Обґрунтований
вибір засобів, методів і прийомів, орієнтованих на навчання, що розвиває
особистість.
Ø
Оптимальне
сполучення репродуктивних і продуктивних методів навчання (проблемний,
частково-пошукові, дослідницький);
Ø
Діалогічність
методів, орієнтація їх на самостійність і активність учнів у процесі навчання.
Ø
Розмаїтість
форм організації навчальної діяльності учнів.
Ø
Варіативний
підхід до формування структури уроку.
Реалізація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил з них що випливають.
Реалізація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил з них що випливають.
6. Дидактичні вимоги до уроку
Ø
Раціональне
використання часу
Ø
Єдність
словесних, наукових і практичних методів навчання
Ø
Використання
активних методів навчання
Ø
Зв’язок з
раніше вивченим матеріалом і досвідом, набутим учнем
Ø
Формування
умінь учнів самостійно здобувати знання й застосовувати їх практично
Ø
Індивідуалізація,
диференціація та інтенсифікація навчального процесу
Ø
Використання
сценарних варіантів уроку
Ø
Створення
умов для успішного навчання учнів
Ø
Чітке
формулювання освітніх завдань і складових елементів
Ø
Максимальна
самостійність учнів у навчанні
Ø
Реалізація
на уроках всіх дидактичних принципів
Ø
Організоване
закінчення уроку
Ø
Здійснення
міжпредметних зв’язків
7. Психологічні вимоги до уроку
_________________________________________________________________
Ø
Урахування
психологічних особливостей кожного учня
Ø
Нормальний
психологічний стан і позитивний емоційний настрій викладача та учнів
Ø
Вимогливість
і доброзичливість викладача до учнів
Ø
Педагогічна
етика і психологічний такт
8. Гігієнічні вимоги до уроку
____________________________________________________________
Ø
Температурний
режим
Ø
Освітлення
класного приміщення
Ø
Провітрювання
Ø
Відповідність
навчальних меблів
Ø
Чергування
видів навчальної роботи
Ø
Запобігання
перевантаженню, стомлюваності учнів
9. Виховні вимоги до уроку
Ø
Розвиток
умінь творчого характеру
Ø
Розвиток
мови, мислення, пам'яті, сенсорної сфери, рухової сфери, розвиток
пізнавального інтересу й допитливості.
Ø
Формування й
розвиток загально-навчальних умінь і навичок
Ø
Вивчення й
оцінювання рівня розвитку й психологічних особливостей учнів, проектування
«зони найближчого розвитку».
10. Вимоги до сучасного уроку
(за Дайрі Н.Г., Онищуком М.О., Підласим І.П.)
Ø На першому місці
організації освітнього процесу виступає особистість не вчителя, а учня.
Ø
Завдання
вчителя сьогодні – формування вмінь учнів самостійно здобувати знання і
застосовувати їх на практиці.
Ø
У вимогах до
особистісно-орієнтованого уроку визначальною є позиція до учня як до суб’єкта
навчання.
Ø
Одне із
завдань сучасного уроку – виховання якостей особистості, працелюбність, бажання
бути корисним суспільству.
Ø
Необхідність
викликати в учнів інтерес до матеріалу (мотивація учіння); створення необхідних
умов для сприйняття, осмислення і запам’ятовування навчальної інформації.
Ø
Від
формування знань, умінь і навичок як основної освітньої мети (яка забезпечує соціальну
компетентність) – до створення умов для розкриття суб’єктного досвіду учня,
його природної психічної активності як особистості.
Ø
Методологічна
спрямованість уроку: на першому плані – розвиток творчої і пізнавальної
активності учнів; основний шлях його – проблемне навчання, створення творчої
ситуації.
11. Вимоги до сучасного уроку
(за М.Н.СКАТКІНИМ та І.Я.ЛЕРНЕРОМ)
_________________________________________________________________________
Ø
Урок повинен
передбачати не лише виклад змісту, а й завдання, що припускають застосування
знань на практиці.
Ø
Частину
знань отримують учні в процесі самостійного пошуку шляхом вирішення пошукових
завдань.
Ø
Зміст знань
вивчається шляхом постановки вчителем проблеми і розкриття ним шляхів її
доказового вирішення.
Ø
Науковість –
відповідність змісту уроку рівню сучасної науки і процесу навчання –
досягненням педагогіки.
Ø
Індивідуалізація
навчання як стимулювання здібностей одних учнів і створення перспективи
інших.
Ø
Головний
критерій цінності уроку – навченість учнів, досягнення мети уроку.
Ø
Урок служить
не лише навчанню, а й вихованню учнів.
Ø
Орієнтація
на процес навчання. Організація та особистісні досягнення учнів.
------------------------------------------------------------------------------------------------
12. Типологія уроків ( за
Оніщуком, Щукіним, Сорокіним, Харламовим):
_____________________________________________________
·
урок
формування знань;
·
урок
формування та вдосконалення навичок і вмінь;
·
урок
застосування знань, умінь і навичок;
·
урок
узагальнення та систематизації знань;
·
урок
контролю та корекції знань, умінь і навичок;
·
комбінований
урок.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. Тренінг. Практичний блок
Критерії ефективності сучасного
уроку, від учня; що залежать від учителя
«Створення та презентація міні проекту»._______________________________________________________
9. ТРЕНІНГ «ПРОЕКТ «САМОАНАЛІЗ
УРОКУ»
-Завдання: Пропоную
вам опрацювати в групах 4 різних схеми самоаналізу уроку та поділитись з
колегами своїми думками.
СХЕМИ САМОАНАЛІЗУ УРОКУ
Схема 1
|
|
Питання
|
|
1
|
Яке місце цього уроку в темі, розділі, курсі? Його зв’язок із попередніми уроками? |
2
|
Які особливості класу було враховано під час планування уроку? |
3
|
Які завдання планувалося вирішувати на уроці? Цим влаштував такий вибір завдання? |
4
|
Чим влаштував вибір структури та типу уроку? |
5
|
Чим влаштував вибір змісту, форми та методів навчання (за елементами уроку)? |
6
|
Які умови (навчально-матеріальні, гігієнічні, морально-психологічні, естетичні й тимчасові) було створено на уроці? Наскільки вони спряли успішній роботі? |
7
|
Чи були відхилення від плану уроку? Чому? Які самі? До чого вони призвели? |
8
|
Як можна оцінювати результати уроку? Чи вирішено його завдання? Чи не було перевантаження учнів? |
9
|
Які висновки на майбутнє можна зробити за результатами
уроку?
|
_______________________________________________________
12. ТРЕНІНГ «Педагогічна
майстерність»
Розв’язання педагогічних
ситуацій:
___________________________________________________________________
13. ТРЕНІНГ «Займи позицію»
Тренер:Завдання групам: думки щодо проблеми підвищення ефективності уроку.
А: Ефективність сучасного уроку -.... +....
Б: Ефективність сучасного уроку – ... + ...
В: Ефективність сучасного уроку -. ..+... + ...
_______________________________
14. Тренінг «Діагностика»
Мета: визначити рівень творчості вчителя
Запитання тесту
|
Шкала оцінок |
1.Як часто
задуманий урок вам вдається довести до логічного
кінця?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
2.Як часто
ви повністю задоволені проведеним уроком?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
3. Вважаєте
ви себе « генератором ідей»?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
4. Якою
мірою ви відносите себе до людей знаючих свій предмет?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
5. Наскільки
ви здатні виявити вимогливість і наполегливість, щоб
довести задумане до логічного кінця?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
6. Як часто ви
використовуєте на уроці інтерактивні форми
навчання?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
7. Як часто ви вважаєте,
що урок повинен бути традиційним?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
8. Як часто ви
проводите нетрадиційні уроки?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
9. Як часто у
вас буває оптимістичний настрій на уроці?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
10. Як
часто ви не загострюєте своєї уваги на поведінці учнів? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
11. Якою мірою ваша комунікабельність сприяє
розв’язанню життєво важливих для вас проблем? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
12. Як часто ви знаходити принципово нові
підходи в розв’язанні старих проблем? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
13. Як часто ви не згодні з ствердженням,
що учень є суб’єктом навчання? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
14. Чи багато членів вашого колективу
вважають вас людиною освіченою, яка здатна передати свій досвід іншим? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
15. Чи вважаєте ви себе людиною
толерантною? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
16. Як часто вам доводиться втілювати свої
проекти в життя? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
____________________________________________________________
Ключ до
розв’язання тесту діагностики.На підставі сумарного числа балів визначте, який рівень творчості вас характеризує.
Сума балів | Рівень творчості вчителя |
16- 49 | Низький |
50- 85 | Середній |
86- 120 | Оптимальний |
121 - 144 | Достатній |
145- 160 | Високий |
----------------------------------------------------------
16. Тренінг. Рефлексія. Релаксія.
Метод «Прес»
Сьогодні мене вразило…
Сьогодні мені згадалося…
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Тренер: « У кожній людині є сонце, треба тільки дати йому можливість світити» казав Сократ.
17. Тренінг. Віночок побажань. (по черзі)
Дякую за увагу !