Використання ІКТ на уроках біології та хімії як засіб підвищення навчально-пізнавальної діяльності учнів
Розвиток
інформаційних технологій, безперервне оновлення, ускладнення наукової
інформації, вторгнення її в усі сфери життя та діяльності людини є визначною
особливістю сучасності. Усе це не могло не позначитись на навчально-виховному
процесі сучасної школи.
Вважаю,
що інформатизація освіти є одним із найважливіших напрямків реалізації сучасної
освітньої парадигми. Уміння використовувати можливості
інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності повинно стати
однією з головних якостей сучасного учителя.
Актуальність
теми. Національна доктрина розвитку освіти «Україна ХХІ
століття» визначає пріоритетом розвитку освіти впровадження сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій, доступність та ефективність освіти,
підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.
Я вважаю
це питання актуальним, тому що кожен метод має переваги і недоліки. А від
правильного поєднання методів навчання можна досягнути позитивного результату
під час навчання та виховання учнів, як особистості.
І тому це обумовило вибір теми, над якою я працюю
«Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках біології та
хімії як засіб підвищення навчально-пізнавальної діяльності учнів». Тема апрабована на
базі Жавинської загальноосвітньої школи Чернігівської районної ради.
Мета досвiду. Використання
ІКТ в навчально-виховному процесі для формування інформаційної компетентності
учнів, розвитку пізнавальної активності та творчих здібностей учнів, критичного
і логічного мислення.
Для
реалізації поставленої мети працюю над завданнями:
застосування ІКТ для розвитку пізнавальної активності учнів, розвитку
критичного мислення; створення умов для формування вмінь і навичок
дослідницької і пошукової роботи; оптимальний розвиток навичок роботи з
інформацією; поєднання біологічних та хімічних знань з життєвим досвідом.
Новизна
проблеми. Використання ІКТ на уроках біології та хімії дозволяє
підвищити навчально-пізнавальну діяльності учнів, якість навчання предмета,
інтенсифікувати діяльність вчителя та учня. Переваги мультимедійних технологій,
в порівнянні з традиційними, різноманітні: наочне подання матеріалу, можливість
ефективної перевірки знань, розмаїття організаційних форм у роботі учнів і
методичних прийомів у роботі вчителя.
Провідною ідеєю
досвіду є поєднання традиційних методів навчання та сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій з інноваційними і проектними.
Застосування ІКТ сприяє вирішенню проблеми змісту навчання біології та хімії,
її нових форм і методів, значно підвищує рівень мотивації навчання, розширює
можливості самостійної навчальної діяльності учнів.
Науково-теоретичне
обґрунтування. Аналіз наукових джерел дав підстави стверджувати, що
проблема була дослідженням багатьох вчених. Так знайомство із дослідженнями вчених
і педагогів-практиків Жалдака М.І., Жука Ю.О., Бикова В.Ю., Пушкарьової
Т.О., Козленка О.Г. та інших переконало у тому, що ІКТ є не тільки
потужним засобом підвищення якості навчання на сучасному етапі розвитку
середньої освіти, але і важливим засобом формування світогляду особистості,
інтеграції уявлень підростаючого покоління про світ. Значні можливості ІКТ
дозволяють реально забезпечити кожному учневі дійсно рівний доступ до якісної
освіти. Тому згодна з
думкою академіка Жалдака М.І., що вивчення й обґрунтування необхідних напрямків використання ІКТ в
навчальному процесі слід вважати однією з найважливіших педагогічних задач.
Визначний
педагог В.Сухомлинський говорив, що школа має бути не коморою знань, а
середовищем думки. Тоді предмет, шо його викладає вчитель, стає не кінцевою
метою, а засобом розвитку дитини.