субота, 6 лютого 2016 р.

З досвіду роботи. Використання ІКТ на уроках біології та хімії як засіб підвищення навчально-пізнавальної діяльності учнів

   Використання ІКТ на уроках біології та хімії як засіб підвищення навчально-пізнавальної діяльності учнів

Розвиток інформаційних технологій, безперервне оновлення, ускладнення наукової інформації, вторгнення її в усі сфери життя та діяльності людини є визначною особливістю сучасності. Усе це не могло не позначитись на навчально-виховному процесі сучасної школи.

Вважаю, що інформатизація освіти є одним із найважливіших напрямків реалізації сучасної освітньої парадигми. Уміння використовувати можливості інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності повинно стати однією з головних якостей сучасного учителя.
Актуальність теми. Національна доктрина розвитку освіти «Україна ХХІ століття» визначає  пріоритетом розвитку освіти впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. 
Я вважаю це питання актуальним, тому що кожен метод має переваги і недоліки. А від правильного поєднання методів навчання можна досягнути позитивного результату під час навчання та виховання учнів, як особистості.
 І тому це обумовило вибір теми, над якою я працюю «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках біології та хімії як засіб підвищення навчально-пізнавальної діяльності учнів».  Тема апрабована на базі Жавинської загальноосвітньої школи Чернігівської районної ради.
Мета досвiду. Використання ІКТ в навчально-виховному процесі для формування інформаційної компетентності учнів, розвитку пізнавальної активності та творчих здібностей учнів, критичного і логічного мислення.
Для реалізації поставленої мети працюю над завданнями: застосування ІКТ для розвитку пізнавальної активності учнів, розвитку критичного мислення; створення умов для формування вмінь і навичок дослідницької і пошукової роботи;  оптимальний розвиток навичок роботи з інформацією; поєднання біологічних та хімічних знань з життєвим досвідом.
 Новизна проблеми. Використання ІКТ на уроках біології та хімії дозволяє підвищити навчально-пізнавальну діяльності учнів, якість навчання предмета, інтенсифікувати діяльність вчителя та учня. Переваги мультимедійних технологій, в порівнянні з традиційними, різноманітні: наочне подання матеріалу, можливість ефективної перевірки знань, розмаїття організаційних форм у роботі учнів і методичних прийомів у роботі вчителя.
Провідною ідеєю досвіду  є поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій з інноваційними  і проектними. Застосування ІКТ сприяє вирішенню проблеми змісту навчання біології та хімії, її нових форм і методів, значно підвищує рівень мотивації навчання, розширює можливості самостійної навчальної діяльності учнів.
Науково-теоретичне обґрунтування. Аналіз наукових джерел дав підстави стверджувати, що проблема була дослідженням багатьох вчених. Так знайомство із дослідженнями вчених  і педагогів-практиків Жалдака М.І., Жука Ю.О.,  Бикова В.Ю., Пушкарьової Т.О.,  Козленка О.Г. та інших переконало у тому, що ІКТ є не тільки потужним засобом підвищення якості навчання на сучасному етапі розвитку середньої освіти, але і важливим засобом формування світогляду особистості, інтеграції уявлень підростаючого покоління про світ. Значні можливості ІКТ дозволяють реально забезпечити кожному учневі дійсно рівний доступ до якісної освіти. Тому згодна з думкою академіка Жалдака М.І., що вивчення й обґрунтування необхідних напрямків використання ІКТ в навчальному процесі слід вважати однією з найважливіших педагогічних задач.
Визначний педагог В.Сухомлинський говорив, що школа має бути не коморою знань, а середовищем думки. Тоді предмет, шо його викладає вчитель, стає не кінцевою метою, а засобом розвитку дитини.