пʼятницю, 5 лютого 2016 р.

Використання ІКТ на уроках як засіб підвищення навчально-пізнавальної діяльності учнів





Використання ІКТ на уроках біології та хімії як засіб підвищення навчально-пізнавальної 
діяльності учнів
Національна доктрина розвитку освіти «Україна ХХІ століття» визначає пріоритетом розвитку освіти впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. 
Я вважаю це питання актуальним, а від правильного поєднання методів навчання можна досягнути позитивного результату під час навчання та виховання учнів, як особистості.
 І тому це обумовило вибір теми, над якою я працюю «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках біології та хімії як засіб підвищення навчально-пізнавальної діяльності учнів». 
Практика показує, що найефективнішим навчання стає тоді, коли учень виявляє  максимальну активність, а вчитель виконує роль консультанта, допомагає їм самостійно робити висновки та узагальнення, спираючись на їхній життєвий досвід.
Існує багато нових форм і методів навчання. На своїх уроках  намагаюся поєднати традиційні та інноваційні методи навчання. При цьому враховую основні дидактичні принципи: науковість, цілісність, послідовність, наочність, доступність.
Я вважаю інформаційно-комунікаційні технології одним з провідних педагогічних інструментів, але їх використання логічно пов’язую з іншими інноваційними технологіями або їх елементами технологією критичного мислення, проектною технологією, технологією проблемного навчання.
Завдяки використанню ІКТ, створюю на уроках біології та хімії певне науково-освітнє середовище, яке розвиває інтелектуальні та творчі здібності учнів, підвищує їх інтерес до предмета, формує інформаційну культуру, виховує почуття прекрасного, і, як наслідок, сприяє формуванню необхідних ключових і предметних компетентностей.
Упроваджуючи ІКТ в практичну діяльність виявила, що в наших умовах переважними є уроки, на яких комп’ютер використовується в демонстраційному режимі. Тому при організації навчального процесу застосовую різні типи і форми уроків з використанням ІКТ. Урок вивчення нового матеріалу з використанням ІКТ стає більш ефективним та впливає на активізацію роботи класу. Маю багато власних розробокуроків у вигляді презентацій.
Наприклад, урок-практична робота дозволяє, окрім  удосконалення умінь та навичок, значно скоротити час на проведення самої роботи, розв'язати проблему недостатньої матеріальної бази, розглянути детально об’єкти мікросвіту.
Урок-контролю передбачає різні форми організації контролю знань за темою з використанням ІКТ, що значно спрощує організацію уроку.
Урок-подорож (урок-екскурсія) надає можливість ознайомитися з біорізноманіттям певних біоценозів, явищами природи тощо.
Застосовуючи ІКТ на уроках, досягаю мети – технічно наблизити урок до світосприймання сучасного учня; встановити стосунки взаєморозуміння, взаємодопомоги між учителем і учнем. Для підтримки власної професійної діяльності використовую необхідне програмне забезпечення.
Найчастіше використовую такі методи ІКТ:
1. «Метод проектів» у поєднанні з ІКТ сприяє формуванню в учнів умінь і навичок знаходження, обробки та відбору потрібної інформації. Будь-яке дослідження – це авторський підхід, своє бачення проблеми, тому воно розкриває творчий потенціал учня.
2. «Віртуальна (або демонстраційна) лабораторна робота». Як і в реальній лабораторній роботі, у віртуальній формую в учнів необхідні  навички дослідження: висунення гіпотез та їх перевірка, стандартизація умов, чітка фіксація умов і результатів експериментів, формулювання висновків.
3. «Навчальне відео» – відеоряд, що може бути представлений відеоматеріалами, зображеннями (наприклад, різноманіття живих організмів) із  звуковим  супроводом. При перегляді навчального відео обов’язково пропоную учням певні завдання.
4. Мультимедійна презентація, яка може бути: основою уроку, його «скелетом»; частиною уроку; творчою роботою учня, перед яким необхідно поставити  мету, обговорити зміст роботи, час на її захист, критерії оцінки. Створені мною презентації мають власний методичний супровід із системою відомих учням опорних сигналів для виконання певних видів завдань.
Формування предметних компетентностей передбачає різнорівневі домашні завдання з використанням ІКТ: підготовка повідомлень, пошук рішення творчої або експериментальної задачі, виконання творчої роботи у формі презентації або проекту. Так, вивчаючи курс «Біологія людини», учні виконують творчі роботи з профілактики захворювань систем органів. Вид творчої роботи обирають вони самі, оскільки в кожного своє «бачення проблеми» і рівень володіння ІКТ.
Сьогодні для мене найбільш можливим є фрагментарне використання комп'ютерів на уроках та у виховній роботі в рамках традиційної моделі навчання для розв'язання окремих дидактичних завдань. ІКТ добре поєднується з різноманітними традиційними технологіями, методами (дослідницький, пошуковий, пояснювально-ілюстративний) і формами навчання (індивідуальними, груповими). Наприклад, моделювання хімічних процесів і явищ, які практично неможливо показати в шкільній лабораторії.   
   Комп'ютер використовую на різних етапах уроку:
1. Етап перевірки домашнього завдання: тестування учнів з теми;
створення кросвордів; презентація матеріалу.
         2. Етап вивчення нового матеріалу: перегляд нового матеріалу на електронному носії (презентація, відеоматеріали); перегляд електронної наочності; перегляд учнівських презентацій.
3. Етап закріплення знань: створення тестових завдань та їх виконання;  первинне тестування з теми на електронному носії; презентація результатів діяльності індивідуальної чи групової.
Найчастіше я та учні використовуємо комп'ютер для створення презентацій як інформаційної підтримки уроків  і позакласних заходів, демонстрації результатів творчих проектів. Для цього викоритсовую програму Power Point. Наприклад, створені мною презентації до уроків з тем  дають мені можливість ілюструвати навчальний матеріал без перевантаження зорового простору учнів, фіксувати їх увагу, розвивати пізнавальний інтерес та творчі здібності. Водночас презентації створюють і учні. Це можуть бути індивідуальні творчі завдання або  колективні. Прикладами таких є презентації по питаннях “Охорона навколишнього середовища”, презентації як супровід до реферату, як кінцевий продукт проектної діяльності “Роль хімії в житті суспільства”, засіб візуалізації на уроках „Дія нікотину та  алкоголю на організм”.
Крім особисто створених презентацій ІКТ дають можливість використовувати електронний навчальний матеріал, відеофрагменти за всіма темами досліджуваного курсу.
Перевіривши тестові завдання я маю можливість вчасно відкорегувати навчальний матеріал, приділити увагу більш складному. Використовували при цьому електронні уроки і тести. Користуюсь на своїх уроках ще кількома методичними комп'ютерними посібниками “Електронний конструктор уроку”, “Освітня колекція”.  
На своїх уроках користуюся кількома навчально-програмними посібниками. Використовую педагогічний програмний засіб «Бібліотека електронних наочностей». З цією метою конструюю уроки з елементів бібліотеки,  що дає змогу  унаочнити питання.
Повторення та закріплення засвоєних знань, умінь і навичок в процесі інтерактивної взаємодії учня з комп’ютером - один із найпродуктивніших сучасних дидактичних прийомів. Використання тестових завдань дає можливість суттєво підвищити ефективність роботи, відкриває шлях до оперативного зворотного зв’язку, під час якого отримується інформація про особливості засвоєння учнями нового матеріалу.
Перевіривши тестові завдання, можна вчасно відкоригувати навчальний матеріал наступного уроку, приділивши увагу більш складному, зосередити увагу школярів на інформації, яку необхідно запам’ятати, виявити прогалини у знаннях.
Практичний досвід свідчить, що за умови поєднання з іншими видами перевірки, використання тестових завдань є досить ефективним інструментом, що стимулює підготовку учнів до кожного уроку й підвищує мотивацію до навчальної діяльності на уроці.
Отже, використання у навчальному процесі мультимедійних посібників за умов наявності комп’ютерного забезпечення створює сприятливі умови для розвитку пізнавального інтересу учнів, підвищення якості знань, урізноманітнення і насичення процесу навчання, істотно підвищує мотивацію, допомагає розкрити творчі здібності учнів.
Для творчої організації роботи учнів на уроках використовую метод проектів, основні цілі якого відповідають розвитку творчої особистості учня, а освітнім продуктом є проект, виконаний у співпраці. Використання дослідницької технології в проектуванні розвиває пізнавальну активність школярів, вміння творчо мислити, сприяє здобуттю більш глибоких знань. Уроки стають більш пізнавальними, емоційно насиченими, практично значущими .
Учні з високим рівнем пізнавальної активності, використовуючи Інтернет, одержують розширений доступ до інформації. Вони самостійно розшукують повідомлення про проведення конкурсів, олімпіад, тестування.
Найчастіше використовую такі види проектів як інформаційні, дослідницькі, творчі. Вибір виду проекту залежить від нахилів учнів і теми. Результати роботи над проектами оформляються у вигляді презентацій за допомогою програми PowerPoint. Використання презентації під час уроку забезпечує візуалізацію розглянутого навчального матеріалу й активне залучення в його обговорення всіх учнів класу.
Практика показує, що методи і прийоми, які використовуються під час вивчення навчального матеріалу у формі презентацій сприяють розширенню дидактичних можливостей уроку; більш наочному поданню навчального матеріалу; ефективному засвоєнню теоретичних основ і практичному їх застосуванню, підвищенню інтересу до предмету через активізацію пізнавальної діяльності учнів; самореалізації учнів; розвитку прийомів мислення: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення; розвитку практичних вмінь здійснювати обробку інформації; у стислій формі відтворювати інформацію; формуванню інформаційної культури; естетичному вихованню за рахунок використання комп'ютерної графіки, технології мультимедія; надбанню досвіду використання інформаційних технологій в індивідуальній та колективній навчально-пізнавальній діяльності.
Не секрет, що викладання біології та хімії пов’язане з використанням великого обсягу інформації, що робить застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним.
Системно працюючи над цим проблемним питанням у ході своєї практичної діяльності, я змогла в повній мірі оцінити переваги використання ІКТ в навчально-виховному процесі, як для учнів, так і для вчителя.
Значну увагу приділяю урокам систематизації і узагальнення знань. Метою таких уроків є систематизація знань, встановлення рівня оволодіння учнями основними теоретичними знаннями з теми, повторення, більш глибоке осмислення навчального матеріалу, приведення його до певної системи; розвиток уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, аргументувати свою думку, застосовувати свої знання; виховання екологічної культури. Використання мультимедійних технологій дають змогу в повній мірі реалізувати завдання таких уроків, тому що мають широкий спектр можливостей: інтерактивні ігри, тести, віртуальні подорожі, анімації творчі завдання.
За період педагогічної діяльності, що маю доступ до мультимедійного комплексу, я розробила та впровадила систему уроків узагальнення та систематизації з основних тем курсу «Біологія людини», «Тварини», «Рослини», тестові завдання для контролю «Теst-W» (з усіх тем 8-9 класів) з використанням ІКТ. Для більш ефективнного проведення уроків з біології рослин, тварин, біології людини з кожної теми мною було створено комп'ютерні презентації з використанням  електронних підручників, енциклопедій, мультимедійних програм.
Я вважаю ІКТ одним з провідних педагогічних інструментів, але їх використання логічно пов’язую з іншими інноваційними технологіями або їх елементами: проектною технологією, технологією критичного мислення, технологією проблемного навчання.
Особисто використовуючи мультимедійні технології, я спонукаю учнів до творчої самостійності у проектній діяльності, створенні та захисті творчих проектів, які розвивають творчі, пошукові, дослідницькі здібності учнів, підвищують їх пізнавальну активність, сприяють формуванню навичок, що можуть стати корисними в житті, дають можливість вільно орієнтуватися в інформаційному середовищі, аналізувати, систематизувати та обробляти отримані дані, формувати власне бачення проблеми та способів її вирішення. Інформаційні технології створюють рівні умови для самовираження та самоствердження  учнів.
Досвід застосування інформаційно-комунікаційних технологій на уроках біології та хімії дозволяє мені зробити висновок, що для одержання високого навчального ефекту важливо їхнє систематичне використання, як на стадії вивчен­ня матеріалу, так і на стадії оперативного контролю за засвоєнням знань, а для цього також необхідний різ­номанітний асортимент педагогічних програмних засобів. Нові можливості, виявлені в результаті аналізу педагогічної практики використання ППЗ, до­зволяють значно поліпшити навчально-виховний процес.
Відомо, що «краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Застосування мультимедіа дозволяє об’єднати текст, звук, графічне зображення, відео, дає можливість дуже швидко опрацювати інформацію у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між різними об’єктами і явищами, будовою та функціями. Шляхом застосування мультимедійних засобів я одержую дві переваги – якісну та кількісну. Якісна перевага очевидна, так як багато дітей з низьким розвитком образного мислення важко засвоюють образні поняття, а інтерактивні моделі дозволяють сформувати цілісну картину біологічного процесу, розглянути його поетапно, порівняти, зробити висновки.
Шкільне життя – це не лише навчання. Нині учні мають змогу брати участь у різних екологічних конкурсах і олімпіадах із предмету, семінарах та конференціях, що значно розширює їх кругозір, додає упевненості у своїх силах та знаннях, збагачує досвідом. Найбільш популярним є конкурс-захист науково-дослідницьких робіт МАН.
Основні проблеми та труднощі, з якими я зіткнулася в процесі роботи: значні затрати часу на опрацювання необхідної літератури, апробацію та узагальнення результатів про результативність та доцільність використання в подальшій педагогічній діяльності, недостатня комп’ютерна оснащеність кабінету; не у всіх учнів є комп'ютери  в домашньому користуванні; підготовка уроків вимагає дуже багато часу. Шляхи вирішення зазначених проблем бачу в оснащенні навчальних кабінетів, диференціації домашнього завдання, створенні власної або колективної медіатеки.
В.О.Сухомлинський наголошував: «Учитель готується до найкращого уроку все своє життя», а професіоналізм учителя у школі складають: базові знання з предмету, володіння сучасними методиками, організаційні здібності, виховання поваги до свого предмета, прагнення до самовдосконалення, здатність бачити в учневі особистість. Стрижнем майстерності вчителя є його компетентність, яка не дозволяє йому працювати нижче відповідних стандартів та передбачає успішну здатність приводити у відповідність свою роботу з новими вимогами життя і суспільства.
Таким чином, введення у навчально-виховний процес інформаційно-комунікаційних  технологій підвищує якість і ефективність цього процесу. Допомагає сформувати в учнів предметні, в тому числі інформаційні компетентності, які розвиваються в результаті активної, умотивованої, напруженої роботи з навчальними матеріалами, комп'ютерними моделями, інформаційними джерелами.