Біологія. ДПА 9 клас
Атестаційна робота ДПА з
біології укладається вчителем із завдань, що відповідають змісту і державним
вимогам до рівня загальноосвітньої підготовки учнів з таких розділів програми з
біології для 7 - 9 класів: «Людина», «Біологічні основи поведінки людини» - 70
% завдань; «Рослини», «Гриби та лишайники», «Бактерії», «Тварини», «Організми i
середовища існування» - 30 % завдань.
Елементи змісту атестаційної
роботи: роль біології в практичній Діяльності людини; методи вивчення живих
об’єктів (спостереження, опис, вимірювання, експеримент); ознаки організмів;
особливості рослин, грибів, бактерій, тварин, їх значення у природі та
використання у практичній діяльності людини; взаємодія різних видів в природі,
правила поведінки в природі; будова рослинних і тваринних клітин; особливості
організму людини, його будови та процесів життєдіяльності (тканини, органи і
системи органів, процеси життєдіяльності, внутрішнє середовище, імунітет,
нейрогуморальна регуляція процесів життєдіяльності, профілактика захворювань,
правила здорового способу життя, надання першої допомоги).
До атестаційної роботи
включаються завдання різних рівнів
складності:
завдання на відтворення знань, які передбачають уміння
розпізнавати типові біологічні об’єкти, процеси, явища; давати визначення
основних біологічних понять; користуватися біологічними термінами і поняттями
тощо;
·
завдання на застосування знань, які передбачають використання
уміння описувати, характеризувати, порівнювати біологічні об’єкти, явища,
процеси;
·
описувати і пояснювати результати експерименту, дані таблиць,
графіків;
·
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, робити
висновки;
·
використовувати знання у практичній діяльності.
Атестаційна робота має включати 75 % завдань на відтворення і 25 %
завдань на застосування знань.
До атестаційної роботи включаються завдання різних типів: тестові
завдання закритої форми (з однією правильною відповіддю, з кількома правильними
відповідями, на встановлення відповідності); обов’язково включаються завдання
відкритої форми (з короткою та розгорнутою відповіддю); пропонуємо, насамперед
у класах з поглибленим вивченням біології, включати завдання, які передбачають
здійснення аналізу діаграм, графіків, таблиць та завдання, в яких учням
пропонується прочитати текст і використовуючи його зміст виконати завдання.
Приклад завдання з однією
правильною відповіддю:
Діяльність дощових червив в екосистемах призводить до:
·
А пошкодження коренів рослин;
·
Б пригнічення розвитку ґрунтових організмів;
·
В підвищенню родючості ґрунту;
·
Г зменшенню кількості кисню в ґрунті.
Приклади завдань з кількома
правильними відповідями:
Укажіть ознаки, які характеризують підшлункову залозу:
·
1) виробляє гормон інсулін;
·
2) виробляє підшлунковий сік;
·
3) виробляє гормон тироксин;
·
4) виробляє шлунковий сік;
·
5) залоза змішаної секреції;
·
6) травна залоза.
Впишіть у текст пропущенні терміни із переліку, що зазначений
нижче. Запишіть у текст цифри обраних відповідей.
Кров переносить від травної системи до клітини тіла . Від легень
до тканин і органів кров транспортує ____. Кров переносить також _____ -
речовини, які виділяються залозами внутрішньої секреції і забезпечують
регуляцію діяльності організму.
Перелік термінів:
·
1) кисень;
·
2) імунна;
·
3) ферменти;
·
4) поживні речовини;
·
5) гормони;
·
6) вуглекислий газ.
Приклад завдання з короткою
відповіддю:
·
Запишіть три складові частини аналізатора.
Приклади завдань з розгорнутою
відповіддю:
·
При підвищенні температури середовища організм людини збільшує
тепловіддачу. В який спосіб це здійснюється?
·
Поясніть чому шкідливо носити тісне взуття, а в підлітковому віці
- і взуття на високих підборах.
Час, який відводиться на виконання атестаційної роботи, типи
завдань та їх кількість в атестаційній роботі, кількість варіантів атестаційних
робіт визначає вчитель. Для укладання атестаційних робіт учитель може
використовувати збірники завдань для проведення державної підсумкової атестації
3 біології, або інші збірники завдань з біології, що мають відповідний гриф, з
урахуванням вимог, що зазначені вище.
Складено на підставі
Орієнтовних вимог до проведення Державної підсумкової атестації учнів
(вихованців) у системі загальної середньої освіти у 2015/2016 навчальному році,
затверджених Наказом МОН № 94 від
08 лютого 2016 року.